THE IMPORTANCE OF HEALTH EDUCATION FOR THE PREVENTION OF CHRONIC DISEASES
DOI:
https://doi.org/10.36557/pbpc.v3i2.102Keywords:
Health Education, Chronic Disease Prevention, Health Promotion, Educational Interventions, Health Sustainability.Abstract
Health education is an essential tool in the prevention of chronic diseases and the promotion of healthy behaviors. This study systematically reviews the literature on health education programs, highlighting the most effective interventions and the challenges faced. Programs that combine in-person and digital methodologies, tailored to the cultural and socioeconomic characteristics of participants, show significant results in reducing risk factors and improving health indicators. Active community participation and intersectoral collaboration are critical elements for the success of interventions. However, the sustainability of programs depends on robust public policies and continuous institutional support. The analysis emphasizes the importance of diversified approaches, inclusive use of digital technologies, and guaranteed continuous funding to maximize the effectiveness of educational programs. This study contributes to understanding the importance of health education and provides guidelines for implementing practices that promote public health in a sustainable and equitable manner.References
ARUZZA, Cinzia; BHATTACHARYA, Tithi; FRASER, Nancy. Feminismo para os 99%: um manifesto. São Paulo: Boitempo, 2019.
DILGER, Gerhard et al. Descolonizar o imaginário: debates sobre pós-extrativismo e alternativas ao desenvolvimento. São Paulo: Fundação Rosa Luxemburgo, 2016.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Centro Gráfico, 1988.
KILOMBA, Grada. A máscara. Revistas USP, n. 16, p. 23-40, 2016.
SILVA, Joaquim. A contribuição de Paulo Freire na Pedagogia. In: JORNADA DE PEDA
GOGIA, nº 3, 2019, Florianópolis. Resumos. Florianópolis: Editora X, 2020, p. 20-50.
CARNEIRO, Adriana S. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Curso de Educação – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daniele do Nascimento Lino , Hiara Cássia Fernandes Pontes , Fátima Valladares Bloch , Clebiana da Rocha Lima , Fábio Henrique Tomaz de Aquino , Richard Franco da Silva Moraes , Anannda Evellyn de Souza Gonçalves, Victoria Melo Costa , Rafael Lourenço Donadeli , Laila Gabriela Carlos de Oliveira, Silvanna Raquel Marinheiro da Silva Stanescu , Ana Carla Gardene Moreira Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato para qualquer fim, mesmo que comercial.
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
- O licenciante não pode revogar estes direitos desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.