THE IMPORTANCE OF HEALTH EDUCATION FOR THE PREVENTION OF CHRONIC DISEASES

Authors

  • Daniele do Nascimento Lino Uniatenas Paracatu
  • Hiara Cássia Fernandes Pontes Universidade Potiguar Natal, Rio Grande do Norte
  • Fátima Valladares Bloch Graduada em Medicina Universidade de Vassouras Vassouras, RJ
  • Clebiana da Rocha Lima Universidade Internacional Três Fronteiras Ciudad Del Este Paraguai
  • Fábio Henrique Tomaz de Aquino Universidade Privada Del Este Ciudad Del Este Paraguai
  • Richard Franco da Silva Moraes https://orcid.org/0009-0004-1112-7274 Residente de Clínica Médica pela Secretaria Estadual de Saúde de Goiás (HUGOL) Goiânia - GO
  • Anannda Evellyn de Souza Gonçalves Universidade Potiguar - UNP
  • Victoria Melo Costa Medicina, Universidade Potiguar Natal -RN
  • Rafael Lourenço Donadeli Universidade Federal de São João del Rei, Divinópolis, Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-4805-1507
  • Laila Gabriela Carlos de Oliveira Medicina, Universidade Estadual de Montes Claros
  • Silvanna Raquel Marinheiro da Silva Stanescu Universidade potiguar Natal/RN
  • Ana Carla Gardene Moreira Silva Universidade de Brasília - UNB Caruaru - PE

DOI:

https://doi.org/10.36557/pbpc.v3i2.102

Keywords:

Health Education, Chronic Disease Prevention, Health Promotion, Educational Interventions, Health Sustainability.

Abstract

Health education is an essential tool in the prevention of chronic diseases and the promotion of healthy behaviors. This study systematically reviews the literature on health education programs, highlighting the most effective interventions and the challenges faced. Programs that combine in-person and digital methodologies, tailored to the cultural and socioeconomic characteristics of participants, show significant results in reducing risk factors and improving health indicators. Active community participation and intersectoral collaboration are critical elements for the success of interventions. However, the sustainability of programs depends on robust public policies and continuous institutional support. The analysis emphasizes the importance of diversified approaches, inclusive use of digital technologies, and guaranteed continuous funding to maximize the effectiveness of educational programs. This study contributes to understanding the importance of health education and provides guidelines for implementing practices that promote public health in a sustainable and equitable manner.

References

ARUZZA, Cinzia; BHATTACHARYA, Tithi; FRASER, Nancy. Feminismo para os 99%: um manifesto. São Paulo: Boitempo, 2019.

DILGER, Gerhard et al. Descolonizar o imaginário: debates sobre pós-extrativismo e alternativas ao desenvolvimento. São Paulo: Fundação Rosa Luxemburgo, 2016.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Centro Gráfico, 1988.

KILOMBA, Grada. A máscara. Revistas USP, n. 16, p. 23-40, 2016.

SILVA, Joaquim. A contribuição de Paulo Freire na Pedagogia. In: JORNADA DE PEDA

GOGIA, nº 3, 2019, Florianópolis. Resumos. Florianópolis: Editora X, 2020, p. 20-50.

CARNEIRO, Adriana S. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Curso de Educação – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

Published

2024-07-29

Issue

Section

Ciências da Saúde