A RELEVÂNCIA DA FORMAÇÃO CONTÍNUA E ESPECIALIZAÇÕES PARA PROFISSONAIS DE SAÚDE: GARANTINDO EXCELÊNCIA E ATUALIZAÇÃO

Authors

  • Manuela Amaral Ribeiro Enfermeira pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Vinicius Antonio Magalhães de Freitas Dutra Médico pela Universidade Federal do Piauí – UFPI
  • Lorena Pedro de Oliveira Graduanda em Medicina pela Faculdade Santa Marcelina – FASM https://orcid.org/0009-0000-8245-1697
  • Gabriela dos Santos Reis Costa Nutricionista pela Universidade da Amazônia – UNAMA
  • Yllana Ferreira Alves da Silva Médica pelo Centro Universitário - UNINOVAFAPI
  • Jordanna Porto Inácio Graduanda em Medicina pela UniAtenas campus Sete Lagoas
  • Ana Beatriz Rodrigues Costa Graduanda em Enfermagem pela Universidade de Fortaleza – UNIFOR
  • Iorrana Pereira Rodrigues Graduanda em Enfermagem pelo Centro Universitário Celso Lisboa – UCL
  • Jhessyka Burgatti Cardozo Médica pelo Centro Universitário de Várzea Grande – UNIVAG
  • Cibely Nascimento Arçari Médica pela Faculdade Brasileira Multivix Vitória
  • Guilherme Aires Oliveira Campos Médico pela Universidade Federal do Pará
  • Sandyla Kaline Valadares de Aquino Enfermeira pela Faculdade Unida de Campinas de Goiânia - FACUNICAMPS

DOI:

https://doi.org/10.36557/pbpc.v3i2.120

Keywords:

Continuous education, Healthcare professionals, Job satisfaction

Abstract

Continuous education and specialization are essential components for ensuring the continuous improvement and excellence in the clinical practice of healthcare professionals. This study analyzed the importance of these aspects and their impact on the quality of services provided. Continuing education significantly contributes to the enhancement of professionals' skills, increasing job satisfaction and improving clinical outcomes for patients. Additionally, continuous education is associated with higher staff retention and lower turnover intention, promoting stability and efficiency in healthcare institutions. The general objective of this study is to analyze the importance of continuous education and specialization for healthcare professionals and their impact on clinical practice, job satisfaction, and employment retention. To this end, a systematic literature review was conducted. The results of this study indicate that training programs and specialized education are effective on multiple fronts. They improve professional learning and daily clinical practice, help integrate scientific evidence into the work routine, and are perceived as essential for clinical competence and personal growth. These programs are also associated with a higher intention to remain in employment and a lower turnover intention, suggesting that work environments that encourage continuous learning benefit both professionals and patients. The analyzed studies reinforce the need for institutional policies that promote continuous education and specialization, considering them a strategic priority. Investing in professional development programs not only enhances the skills and knowledge of healthcare professionals but also improves the quality of patient care. In summary, ensuring access to continuous learning opportunities is fundamental to maintaining clinical excellence, improving patient outcomes, and creating a more stable and committed work environment.

 

Author Biographies

Manuela Amaral Ribeiro, Enfermeira pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Enfermeira, Pós-graduanda em Urgência e Emergência pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Vinicius Antonio Magalhães de Freitas Dutra, Médico pela Universidade Federal do Piauí – UFPI

Médico pela Universidade Federal do Piauí – UFPI

Lorena Pedro de Oliveira , Graduanda em Medicina pela Faculdade Santa Marcelina – FASM

Graduanda em Medicina pela Faculdade Santa Marcelina – FASM

Gabriela dos Santos Reis Costa, Nutricionista pela Universidade da Amazônia – UNAMA

Nutricionista pela Universidade da Amazônia – UNAMA

Yllana Ferreira Alves da Silva, Médica pelo Centro Universitário - UNINOVAFAPI

Médica pelo Centro Universitário -  UNINOVAFAPI

Jordanna Porto Inácio , Graduanda em Medicina pela UniAtenas campus Sete Lagoas

Graduanda em Medicina pela UniAtenas campus Sete Lagoas

Ana Beatriz Rodrigues Costa, Graduanda em Enfermagem pela Universidade de Fortaleza – UNIFOR

Graduanda em Enfermagem pela Universidade de Fortaleza – UNIFOR

Iorrana Pereira Rodrigues , Graduanda em Enfermagem pelo Centro Universitário Celso Lisboa – UCL

Graduanda em Enfermagem pelo Centro Universitário Celso Lisboa – UCL

Jhessyka Burgatti Cardozo , Médica pelo Centro Universitário de Várzea Grande – UNIVAG

Médica pelo Centro Universitário de Várzea Grande – UNIVAG

Cibely Nascimento Arçari, Médica pela Faculdade Brasileira Multivix Vitória

Médica pela Faculdade Brasileira Multivix Vitória

Guilherme Aires Oliveira Campos, Médico pela Universidade Federal do Pará

Médico pela Universidade Federal do Pará

Sandyla Kaline Valadares de Aquino , Enfermeira pela Faculdade Unida de Campinas de Goiânia - FACUNICAMPS

Enfermeira graduada pela Faculdade Unida de Campinas de Goiânia, FACUNICAMPS (2022). Cursando pós-graduação em Oncologia pela DNA pós-graduação. Realizei estágios em UTI, maternidade, SAMU, urgência e emergência, CAIS e hospital psiquiátrico em diferentes unidades de saúde de Goiânia (2021-2022). Em seu percurso acadêmico foi monitora nas disciplinas de Anatomia Humana Básica e Clínica de Enfermagem (2021-2022). Possuo interesse nas áreas: oncologia clínica e pediátrica, saúde da criança e do adolescente, saúde da família e cuidados paliativos.

References

DAVID LEPESTEUR, João. A importância da formação continuada para os profissionais da saúde. Revista Foco (Interdisciplinary Studies Journal), v. 17, n. 5, 2024.

DE ARAUJO, Ana do Nascimento et al. A importância da formação continuada em meio a pandemia da COVID-19. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 6, p. 55024-55031, 2021.

HECHT, Lars; BUHSE, Susanne; MEYER, Gabriele. Effectiveness of training in evidence-based medicine skills for healthcare professionals: a systematic review. BMC Medical Education, v. 16, p. 1-16, 2016.

MANDLENKOSI, Mlambo; SILÉN, Charlotte; MCGRATH, Cormac. Lifelong learning and nurses’ continuing professional development, a metasynthesis of the literature. BMC Nursing, v. 20, n. 1, 2021. Disponível em: https://bmcnurs.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12912-021-00579-2. Acesso em: 2 ago. 2024.

NEXØ, M. A. et al. The impact of train-the-trainer programs on the continued professional development of nurses: a systematic review. BMC Medical Education, v. 24, n. 1, 2024. Disponível em: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-023-04998-4#:~:text=or%20educational%20traditions.-,Conclusions,trained%20to%20train%20other%20peers. Acesso em: 2 ago. 2024.

SHIRI, R.; EL-METWALLY, A.; SALLINEN, M.; PÖYRY, M.; HÄRMÄ, M.; TOPPINEN-TANNER, S. The role of continuing professional training or development in maintaining current employment: a systematic review. Healthcare (Basel), v. 11, n. 21, p. 2900, 2023. DOI: 10.3390/healthcare11212900. PMID: 37958044; PMCID: PMC10647344.

VÁZQUEZ-CALATAYUD, Mónica; ERRASTI-IBARRONDO, Begoña; CHOPERENA, Ana. Nurses’ continuing professional development: a systematic literature review. Nurse Education in Practice, v. 50, p. 102963, 2021.

Published

2024-08-06

Issue

Section

Ciências da Saúde