APLICAÇÃO DO SOFTWARE UNREAL ENGINE 3D PARA DESENVOLVIMENTO DE UM TOUR 3D COM REALIDADE VIRTUAL
DOI:
https://doi.org/10.36557/pbpc.v4i2.389Keywords:
Realidade Virtual, Tecnologia da Informaçao, Unreal Engine, Tour Virtual, IFMTAbstract
This work proposes the development of a 3D virtual tour of the IFMT Tangará da Serra campus using the Unreal Engine 3D software combined with Virtual Reality (VR) technologies. Unreal Engine, being one of the leading tools for creating immersive and interactive environments, enables the design of highly realistic 3D scenarios with advanced navigation dynamics, allowing intuitive user exploration. In this context, VR enhances interaction and immersion by enabling students and visitors to experience the campus environment in an innovative way, stimulating multiple human senses and fostering engagement. Widely applied in games and simulations, this technology also shows great potential for educational purposes, as it supports active learning methodologies by promoting exploration, observation, and knowledge building in digital environments. The main goal of this project is to develop an interactive VR system compatible with 3D immersion headsets, where users can navigate through the facilities modeled and rendered in Unreal Engine 3D. As a contribution, besides supporting the teaching of concepts related to computer graphics and digital technologies, the virtual tour can also serve as a tool for institutional promotion and outreach to the external community.
Downloads
References
ANDRADE, K. E-Book: Guia definitivo da Educação 4.0. Planeta Educação. 2019.
BARTH, E.; MANFRIM, G. A.; FIIRST, W.; BENNEMANN, C. B.; Souza, S. S. F.; LIMA, F. P. A. Tour Virtual 3D no IFMT Tangará da Serra: Aplicação de Realidade Virtual como Ferramenta de Ensino. CIPPUS - REVISTA DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DA UNILASALLE, v. 13, p. 1-12, 2025.
BARTH, E.; MANFRIM, G. A.; SILVA, L. E.; CORREIA, A. L. R.; BENNEMANN, C. B.; MARTIN, M. F.; FARIA, J. G.; Fiirst, W. G.; Souza, S. S. F.; LIMA, F. P. A. 3D virtual tour at IFMT Tangará da Serra: application of virtual reality as a teaching tool. Open Science Research XVI. 1ed.: Editora Científica Digital, 2024, v. 16, p. 11-27.
BRAGA, M. Realidade virtual e educação. Revista de Biologia e Ciências da Terra, v. 1, n. 1. P. 1-8, 2001.
BUCCIOLI, A. A. B.; ZORZAL, E. R.; KIRNER, C. Usando Realidade Virtual e Aumentada na Visualização da Simulação de Sistemas de Automação Industrial, 2015.
BURDEA, G.; COIFFET, P. Virtual Reality Technology. 2. ed. S.l: John Wiley & Sons, 2003.
BYRNE, C. Water on Tap: The Use of Virtual Reality as an Educational Tool. Washington University, 1995.
CETIC - Centro de Estudos Sobre as Tecnologias da Informação e da Comunicação. O uso de celular por alunos para a realização de atividades escolares, 2016. Disponível em: < https://cetic.br/pesquisa/educacao/indicadores > Acesso em: 05 de maio. de 2020.
DELINGETTE H., AYACHE N. Hepatic surgery simulation. ACM Communications. 48 (2), p. 31-36, 2005.
EDWARDS, T. Virtual Reality and Education. 1996. Acesso em: 5 ago. 2019.
GAETA, C.; MASETTO, M. Metodologias ativas e o processo de aprendizagem na perspectiva da inovação. Congresso internacional PBL 2010, São Paulo, fev. 2010.
HASSAN, E. B. Laboratório Virtual 3D para ensino de Redes de Computadores. XIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2003.
JOHNSEN K. et al. The validity of a virtual human experience for interpersonal skills education. Proc. SIGCHI Conf. on Human Factors in Computing Systems; 2007. p. 1049-1058.
KALAWSKY, R.S. Exploiting Virtual Reality Techniques in Education and Training: Technological Issues. SIMA, Support Initiative for Multimedia Applications. Loughborough, 1996.
KANEHIRA R., SHODA A. Development of an Acupuncture Training System Using Virtual Reality Technology. Proc. Fuzzy Systems and Knowledge Discovery Conference; pg. 665-668, 2008.
KIRNER, C. Sistemas de Realidade Virtual. Grupo de Pesquisa em Realidade Virtual (UFSCar), 1996. Acesso em: 5 ago. 2019.
KIRNER, C.; SISCOUTTO, R. Realidade Virtual e Aumentada: Conceitos, Projeto e Aplicações. Editora SBC - Sociedade Brasileira de Computação, Porto Alegre, 2007.
LIMA, F.; CORREIA, E. W.; FALCAO, G. C.; SILVA, L. P.; PACHECO, E. B.; CHAVARETTE, F. R.; Souza, S. S. F. The use of virtual reality as information and communication technology (ICT) in high school. Brazilian Journal of Development, v. 7, p. 61722-61738, 2021.
LUZ, M.; MENDONÇA, D.; SANTOS FILHO, C. Metodologias Ativas no Processo Ensino-Aprendizagem. In: Jornada Acadêmica Universo. 2018 1/2 v.1. Belo Horizonte, 2018.
MARÇAL, E.; ANDRADE, R.; RIOS, R. Aprendizagem utilizando Dispositivos Móveis com Sistemas de Realidade Virtual: Novas Tecnologias na Educação. CINTED-UFRGS, 2005.
MARTINS, A. S.; AZEVEDO, A. P.; OLIVEIRA, L. S.; FIIRST, W.; Souza, S. S. F.; LIMA, F. P. A. Utilização da realidade virtual para ensino de informática através de um museu virtual sobre a evolução dos computadores. Brazilian Journal of Development, v. 8, p. 40598-40614, 2022.
MEIGUINS, B. S. et al. Tecnologia de Realidade Virtual para o Auxílio no Aprendizado em Sala de Aula para Circuitos Elétricos, 2015.
MALBOS A. N. A. et al. Aplicação da Realidade Aumentada para simulação de experimentos físicos em dispositivos móveis. 11th International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation (REV), 2014.
PANTELIDES, V. S. Reasons to Use Virtual Reality in Education. East Carolina University, Greenville, North Carolina, 1995.
PINHO, M. S. Realidade Virtual como Ferramenta de Informática na Educação. VII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Belo Horizonte/MG. 1996.
SANT’ANA, A. S. C.; LIMA, A. W. B.; ALMEIDA, P. V. S. A educação imersiva em um tour virtual 360º: sobre percursos pedagógicos e computacionais iniciais na elaboração de uma proposta de objeto de aprendizagem. Brazilian Journal of Developemend. v. 6, n. 6, p. 5480-5493, 2019.
SILVA, A. M. P. Processos de ensino-aprendizagem na era digital. 2009. Disponível em: <http://www.bocc.ubi.pt/pag/silva-adelina-processos-ensino-aprendizagem.pdf>;. Acesso em: 15 de abril de 2020.
SCHMITZ, Q. T.; KEMCZINSKI, A.; HOUNSELL, M. S. Realidade Virtual no Treinamento da Inspeção de Focos de Dengue. In: IV Workshop de Informática Aplicada à Saúde - CBCOMP, v. 1, p. 541-546, 2004.
SOUZA, S. S. F.; CHAVARETTE, F. R.; PACHECO, E. B.; FIIRST, W.; LIMA, F. P. A. Realidade Virtual Aplicada ao Ensino. Open Science Research III. 1ed.: 2022, v. 3, p. 1015-1030.
SORENSEN T. S.; MOSEGAARD J. Virtual Open-Heart Surgery: Training Complex Surgical Procedures in Congenital Heart Disease. Proc. Siggraph Emerging Technologies. 2006.
VASCONCELOS, C.; PRAIA, J. F.; ALMEIDA, L. S. Teorias de aprendizagem e o ensino/aprendizagem das ciências: da instrução à aprendizagem. Psicologia escolar e educacional, Campinas, v. 7, n. 1, p. 11-19, jun. 2003.
VENDRUSCOLO, F. et al. Escola TRI-Legal: Um Ambiente Virtual como Ferramenta de Apoio ao Ensino Fundamental através de Jogos Educacionais Colabor@. Revista Digital da CVA, Ricesu, 2005.
XAVIER, M. F.; MURAKAMI, E. T.; NETO, I. V.; OLIVEIRA, P. R. A.; SANTIAGO, R. C.; CELESTINO, C. C. A realidade aumentada e virtual como métodos de ensino. Brazilian Journal of Developemend. v. 6, n. 12, p. 97362-97370, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eduardo Barth, Gabriel Andrade Manfrin, Livia Eidt Silva, Simone Souza, Camila Beatriz Bennemann, Wilian Fiirst, FERNANDO LIMA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato para qualquer fim, mesmo que comercial.
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
- O licenciante não pode revogar estes direitos desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.