“A MINHA NOTA É O QUE IMPORTA”: ALGUMAS PERCEPÇÕES SOBRE AS AVALIAÇÕES EM LÍNGUA PORTUGUESA NUMA TURMA DE ESTUDANTES DO 5° ANO.

Authors

  • João Felipe Xavier Cordeiro Prefeitura Municipal de Fortaleza - Professor

DOI:

https://doi.org/10.36557/pbpc.v4i2.395

Abstract

This research focused on gathering information about the perceptions of fifth-grade students on the topic of assessment. A questionnaire with 15 questions on the proposed topic was created to assess students' opinions and experiences, leading them to question the assessment dynamics and the teacher's methodology. Many students still associate assessment solely with tests, passing grades, feelings of nervousness and fear; few connect the topic to the learning dimension. Helping students question themselves can certainly be considered a result of this work. Teachers' questions are simultaneously perceived and validated by the data collected in the questionnaire. The reflection had a positive effect, although it is not always noticeable in the short term. Time is needed, but this initial study represents the first step in many future endeavors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Celso. A avaliação da aprendizagem escolar: fascículo 11.7ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.53p.

CEARÁ. Secretaria da Educação do Estado do Ceará. Documento Curricular Referencial do Ceará (DCRC). Fortaleza: Seduc, 2019. 619p. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/37/2019/07/DCR-Vers%C3%A3o-Provisoria-de-Lan%C3%A7amento.pdf. Acesso em: 31/08/2025.

FORTALEZA. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Educação. Documento Curricular Referencial de Fortaleza (DCRFor) – Incluir, Educar e Transformar. Fortaleza, 2024.100p.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação: mitos e desafios. 47°ed. Joinville, SC: Clube de autores, 2024.80p.

INNOCENTE, Maria Ângela Paié Rodella. Participação e avaliações: relações e possibilidades (uma análise sobre a atuação do Conselho de escola no Projeto Pedagógico e a avaliação de sistemas). São Paulo: Scortecci, 2011. 178p.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem [livro eletrônico]: componente do ato pedagógico. 1.ed. São Paulo: Cortez, 2021.483p.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar [livro eletrônico]: estudo e proposições. 1.ed. São Paulo: Cortez, 2013.330p.

Published

2025-09-03

How to Cite

XAVIER CORDEIRO, João Felipe. “A MINHA NOTA É O QUE IMPORTA”: ALGUMAS PERCEPÇÕES SOBRE AS AVALIAÇÕES EM LÍNGUA PORTUGUESA NUMA TURMA DE ESTUDANTES DO 5° ANO. Periódicos Brasil. Pesquisa Científica, Macapá, Brasil, v. 4, n. 2, p. 387–397, 2025. DOI: 10.36557/pbpc.v4i2.395. Disponível em: https://periodicosbrasil.emnuvens.com.br/revista/article/view/395. Acesso em: 27 sep. 2025.