O POTENCIAL DO LÚDICO NOS DIFERENTES ESTÁGIOS DA EDUCAÇÃO BÁSICA
DOI:
https://doi.org/10.36557/pbpc.v4i2.396Keywords:
Lúdico. Aprendizagem. Metodologias Ativas.Abstract
Playfulness in the educational context refers to the use of activities that stimulate student enjoyment, creativity, and engagement, such as games, play, dramatizations, and music, and is an essential pedagogical tool for children's cognitive, emotional, and social development. Considering the potential of playfulness, the objective of this study is to analyze the possibilities and limits of playfulness as a pedagogical tool at different stages of basic education, highlighting its importance in the comprehensive development of students and investigating the challenges educators face in its implementation. In this sense, the problematization arises from the need to understand how playfulness can be used effectively to promote learning, respecting the particularities of each student and the demands of the traditional educational system. The methodology adopted was bibliographic, based on the works of authors who discuss the relevance of playfulness in education. The research also used content analysis to organize and interpret the contributions of the reviewed studies. The survey of these works allowed for an in-depth analysis of pedagogical practices related to play, their advantages, and challenges, with a focus on the implementation of active methodologies that integrate play systematically and intentionally. The results reveal that play is a fundamental factor in the development of students' cognitive, emotional, and social skills, being essential in early childhood education and the early years of elementary school. However, the implementation of play faces obstacles such as a lack of material resources, educators' resistance to pedagogical changes, and the pressure for immediate results. The final considerations suggest that ongoing teacher training and the adaptation of pedagogical practices are essential for the effective integration of play into the school curriculum, promoting a more meaningful and engaging education for students.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 ago. 2025.
DALLABONA, Sandra Regina; MENDES, Sueli Maria Schmitt. O lúdico na educação infantil: jogar, brincar, uma forma de educar. Revista de Divulgação Técnico-Científica do ICPG, v. 1, n. 4, jan.-mar. 2004. ISSN 1415-6396.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 1990.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MORAIS, Deimy Kellen Alves de; MARTINS, Pollyany Pereira; COSTA, Jani Marra da Fonseca. A importância do lúdico como ferramenta pedagógica nos anos iniciais do ensino fundamental. Repositório Institucional do Instituto Federal Goiano - IF Goiano, 2021. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/bitstream/prefix/2741/1/Artigo_DEIMY%20KELLEN%20ALVES%20DE%20MORAIS.pdf. Acesso em: 10 ago. 2025.
OLIVEIRA, Juliana Aparecida Santim de; SILVA, Nivaldo Correia da. O lúdico como ferramenta de aprendizagem na educação infantil. Revista Saber Acadêmico, n. 25, 2018. ISSN 1980-5950.
SOUZA, Juliana Marques Paiva de; SALVADOR, Marco Antonio Santoro. O lúdico e as metodologias ativas: possibilidades e limites nas ações pedagógicas. 1. ed. Rio de Janeiro: Imperial, 2019.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Abadia dos Reis Gondin Passos, Alexandra Carvalho de Almeida, Ana Lúcia de Oliveira Lemes, Ana Maria Andrade de Almeida Parente, Ângela Maria Alves Miranda, Clélia do Nascimento, Josicleia Gomes Nunes Rodrigues, Juliany de Souza Costa Siqueira, Maria Margarida Bueno de Souza, Roseli Soares de Sá, Rosimeire Sousa Morais Prestes, Tatiane Fernanda da Mota

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato para qualquer fim, mesmo que comercial.
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
- O licenciante não pode revogar estes direitos desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.