INCLUSÃO OU INTEGRAÇÃO? REPENSANDO PRÁTICAS PEDAGÓGICAS PARA UMA EDUCAÇÃO REALMENTE ACESSÍVEL

Authors

  • Alessandra Cristina Arruda
  • Ana Claudia Gomes
  • Luccas Ramires
  • Elis Marina Monteiro Moisés
  • Maísa Aparecida Rossini de Campos
  • Samanta Cristina de Lima

DOI:

https://doi.org/10.36557/pbpc.v4i2.397

Abstract

Nowadays, the terms integration and inclusion are becoming progressively more popular, which favors the expansion of the fight for the rights of students who face obstacles to participation and learning. However, in general, there is a lack of understanding on the part of the population regarding the difference between these concepts and their primary functions, and it is important to highlight that both their meanings and their implementations differ significantly. The purpose of this study is to clarify the distinction between integration and inclusion so that individuals interested in the topic can have access to reading to build new knowledge and understand what actually happens at their family/friend's school. The method used consisted of bibliographic research of articles and books, using Google Scholar and Scielo as search platforms. Our findings indicate that training processes must focus on the conceptions and differences that permeate the integration and inclusion process carried out in educational institutions.

Keywords: integration; inclusion; inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMANKAY. Capítulo 1: Inclusão: O que é ?. 2017. Acesso: 02.ago. disponível em: https://www.amankay.org.br/educadorinclusivo/images/educador_inclusivo_capitulo1.pdf

BÁFICA, A. P. S. Educação inclusiva: uma análise sobre inclusão escolar. Revista Espaço Acadêmico, v. 11, n. 128, p. 93-101, 21 set. 2011. Acesso: 02.ago. disponível em: https://fenapestalozzi.org.br/educacao/?gad_source=1&gad_campaignid=22323126906&gbraid=0AAAAA95Zl4bAY1ANG-VGd8bXhV_ZDdvJi&gclid=CjwKCAjwq9rFBhAIEiwAGVAZP5LcglV4pQKX6jxSfGPqRjeNl6C048cqniDQZHaBDbyrp-AOl-_qoRoCd38QAvD_BwE

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Acesso disponível em: BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015.

Da integração à inclusão social: o estatuto das pessoas com deficiência e a concretização da inclusão pelos direitos assegurados. Revista Jurídica da FA7, 14(1), 89-107. Acesso: 02.ago. disponível em: https://periodicos.uni7.edu.br/index.php/revistajuridica/article/view/261/305#:~:text=O%20Estatuto%20prev%C3%AA%20o%20modelo,possa%20frequentar%20as%20mesmas%20escolas.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia.25º ed.; Paz e Terra, 1996. Acesso disponível em: FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

GARCIA, Ana Keila. Abreu, Waldir. Concepções inclusivas de Paulo Freire na educação dos surdos. V Congresso Paraense de Educação Especial. 2018. Acesso disponível em: LEME, R. S., & DA COSTA FONTES, S. (2017).

Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Acesso disponível em: CONSTITUIÇÃO FEDERAL DE 1988. Acesso disponível em: DICIONÁRIO AURÉLIO. Inclusão. Acesso disponível em: DICIONÁRIO AURÉLIO. Integração. Acesso : 01 ago. disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

MANTOAN, M. T. E. Educação Inclusiva: caminhos, políticas e práticas pedagógicas. In: ______. (Org.). Educação Inclusiva: caminhos, políticas e práticas pedagógicas. São Paulo: Senac, 2003.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? 3. ed. São Paulo: Summus, 2015.

MANTOAN, Maria Teresa. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer?. Ed Moderna, 2003.

FARIAS, Adenize. Capacitismo e currículo oculto escolar: construindo relações. Conedu. Acesso :23 . jul. disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD1_SA10_ID1994_27092019000648.pdf

SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 7. ed. Rio de Janeiro: WVA, 1997.

SKLIAR, C. A educação e a pergunta pelos outros: diferença, alteridade, diversidade e... estranhamento. In: ______. (Org.). Educação & Exclusão: abordagens sócio-antropológicas em educação especial. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2003. p. 107-131.

ZERBATO, Ana Paula. MENDES, Enicéia. Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação Unisinos. v. 22 n. 2 (2018): Abril/Junho. Acesso: 22 . jul disponível em: https://fenapestalozzi.org.br/educacao/?gad_source=1&gad_campaignid=22323126906&gbraid=0AAAAA95Zl4bAY1ANG-VGd8bXhV_ZDdvJi&gclid=CjwKCAjwq9rFBhAIEiwAGVAZP9ppRmEG40X7D3Q3foLqdAgkKu7Z24fHYbd6afhBqfiFnwftnPNvRxoCgwUQAvD_BwE

Published

2025-09-15

How to Cite

ARRUDA, Alessandra Cristina; GOMES, Ana Claudia; RAMIRES, Luccas; MOISÉS, Elis Marina Monteiro; CAMPOS, Maísa Aparecida Rossini de; LIMA, Samanta Cristina de. INCLUSÃO OU INTEGRAÇÃO? REPENSANDO PRÁTICAS PEDAGÓGICAS PARA UMA EDUCAÇÃO REALMENTE ACESSÍVEL. Periódicos Brasil. Pesquisa Científica, Macapá, Brasil, v. 4, n. 2, p. 398–411, 2025. DOI: 10.36557/pbpc.v4i2.397. Disponível em: https://periodicosbrasil.emnuvens.com.br/revista/article/view/397. Acesso em: 27 sep. 2025.