IFAL PLANT IMPROVEMENT LABORATORY - PIRANHAS CAMPUS AS A GENETICS LEARNING ENVIRONMENT: A RESEARCH PROPOSAL - ACTION

Authors

  • Kleyton Danilo da Silva Costa Instituto Federal de Alagoas – Campus Piranhas.
  • Luís Felipe Barbosa Varjão Instituto Federal de Alagoas – Campus Piranhas.
  • Ester da Silva Costa Instituto Federal de Alagoas – Campus Piranhas. https://orcid.org/0009-0002-3346-2378
  • Michelangelo de Oliveira Silva Instituto Federal de Alagoas – Campus Piranhas.
  • Monikely de Oliveira Silva Paiva Instituto Federal de Alagoas – Campus Piranhas.

DOI:

https://doi.org/10.36557/pbpc.v3i2.61

Keywords:

Biology; Agriculture and Livestock technician; Teaching

Abstract

This article addresses a proposal for the use of action research for the teaching of Basic Genetics in the discipline of biology for high school students of the integrated technical course in agriculture at the Federal Institute of Alagoas - Piranhas Campus. The proposal consists of the following steps: The first step consists of a diagnosis of the problem related to the teaching of genetics, based on the application of a structured and semi-structured questionnaires to students and professors of the discipline; the second stage will be carried out with the results of the subject (report), which consists of planning the action-research or intervention in the class together with the teacher of the discipline; the third stage consists of the action in which, according to the results of the dialogues, in which workshops will be promoted in the plant improvement laboratory in order to facilitate the understanding of basic concepts (scientific literacy), the fourth stage will be carried out in at least three theoretical classes linked to practical classes, using the entire structure of the Plant Breeding Laboratory and the experimental field; the fifth step is to create with students a YouTube channel with Genetics classes to help complement the classes. With the previous steps fulfilled, continuous and punctual evaluations will be carried out and generated an action research report, creating a protocol for the learning environment of Genetics. It is worth noting that in this final report, number 1, it will be the first cycle of action research with what went right and wrong, to serve as a guiding instrument for the other cycles, creating a continuous action research.

References

ALBUQUERQUE, G. G.; BRAGA, R. P. S.; GOMES, V. Conhecimento dos alunos sobre microrganismos e seu uso no cotidiano. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v.2, n.1, p. 58-68, 2012.

ARAUJO, C. S. O. A pesquisa-ação como elemento da alfabetização científica no currículo de Biologia do Ensino Médio. Lat. Am. J. Sci. Educ., v.1, p. 12055, 2015.

AYUSO, G. E.; BANET, E. Alternativas a la enseñanza de la genética en educación secundaria. Enseñanza de las Ciencias, v. 20, p. 133-157. 2002.

AZEVEDO, T. M.; SODRÉ-NETO, L. Conhecimento de estudantes da educação básica sobre bactérias: Saber científico e concepções alternativas. Revista de Educação, Ciência e Matemática, v. 4 n.2 p. 22-36, 2014.

BORÉM, A.; MIRANDA, G. V.; FRITSCHE-NETO, R. Melhoramento de Plantas. Editora: Oficina de Textos. 384p., 2021.

BUGALLO RODRIGUEZ, A. La didáctica de la genética: revisión bibliográfica. Enseñanza de las Ciencias, v.13, n. 3, p. 379-385, 1995.

CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. São Paulo: Cortez, 2000.

CARVALHO, L. A. Paradigma inovador a serviço da cidadania: narração de experiência de pesquisa. Perspectivas. 2008.

CUNHA, A. L. R. S. Os sentidos da pluralidade de atividades no ensino de biologia: Uma pesquisa-ação. Dissertação de mestrado. Universidade Federal do Pará. 2014.

DESHLER, D.; EWERT, M. Participatory action research: y action research tradition and major assumptions. Acesso em: 01 outubro de 2021.

GALAND, B.; BOURGEOIS, E. Motivar (-se) para aprender. Campinas - São Paulo. Autores associados. 2011.

GONZÁLEIS, R. F. L. O sujeito que aprende: desafios do desenvolvimento da aprendizagem na psicologia e prática pedagógica. Campinas – São Paulo, 2006.

GRESSLER, L. A. Introdução à Pesquisa: projetos e relatórios. São Paulo: Loyola, 295 p., 2004.

GRIFFITHS, A. J. F.; WESSLER, S. R.; CARROLL, S. B.; DOEBLEY, J. Introdução a Genética. Editora: Guanabara Koogan, Ed.: 11. ed. Rio de Janeiro – RJ, 2019.

GRUNDY, S. J.; KEMMIS, S. Educational action research in Australia: Australia the state of the art. Geelong: Deakin University Press, 1982.

FOUREZ, G. Alfabétisation scientifique et tecnique. Essai sur les finalités de l’enseignement des sciences. De Boeck Université, Bruxelas, 1994.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4. ed., São Paulo: Edusp, 2004.

LOPES FIGUEIREDO, F.; BETTENCOURT, T. O ensino da biologia numa perspectiva por pesquisa: contributos de uma investigação preliminar no ensino secundário. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, [en línea], 2009.

LEWIS, J., LEACH, J.; WOOD-ROBINSON. All in the genes? – young people’s understanding of the nature of genes. Journal of Biological Education. v. 34, n. 2, p. 74- 79, 2000a.

LEWIS, J., LEACH, J.; WOOD-ROBINSON. What´s in a cell? – young people’s understanding of the genetic relationship between cells, within an individual. Journal of Biological Education. v. 34, n. 3, p. 129-132. 2000b.

MANZKE, V. H. B., Aspectos da interação entre o professor de biologia e o livro didático no ensino de genética, na cidade de Pelotas, RS. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil. 1999.

NETO, L. S.; DINIZ, J. A. Pesquisa-ação sobre ensino-aprendizagem de microbiologia no ensino médio. Ensino, Saúde e Ambiente, v.9, n.2, p. 12-26, 2016.

OVIGLI D. F. B. Microrganismos? Sim, na saúde e na doença! Diminuindo distâncias entre universidade e escola pública. Experiências em Ensino de Ciências, v.5, n.1, p.145-158, 2010.

PEDRANCINI, V. D., CORAZZA-NUNES, M. J., GALUCH, M.T.B., MOREIRA, A. L. O. R. E RIBEIRO, A. C. Ensino e aprendizagem de Biologia no ensino médio e a apropriação do saber científico e biotecnológico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v.6, n.2, p. 299-309, 2007.

RAMALHO, M. A. P.; DOS SANTOS, J. B.; PEREIRA PINTO, C. A. B.; DE SOUZA, E. A. GONÇALVES, F. M. A.; SOUZA, J. C. Genética na agropecuária. Lavras - MG, Editora: UFLA, 6° ed., 508p, 2021.

RIPPEL, J. L.; JUSTINA, L. A. D. Ensino de genética: representações da ciência da hereditariedade. IV encontro nacional de pesquisa em educação em ciências, 2015.

SELBACH, S. Ciências e didática. Petrópolis – Rio de Janeiro, Editora: Vozes, 2010.

SELENER, D. Participatory action research and social change: a y action research and social change approaches and critique. Nova York: Cornell University, 1992.

SPELTA, L. M. P. B.; NUNES, F. P. B.; SILVA, J. R. S.; URSI, S.; PRESTES, M. E. B. A pesquisa-ação na prática docente na disciplina Introdução ao Ensino de Biologia do Curso de Ciências Biológicas do Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.12, nº 2, 2012.

SYSTAT SOFTWARE. SigmaPlot for Windows Version 12.0. San Jose: Systat Software Inc., 2011.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.

TRIPP. D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.

VIANA, J. M. S.; CRUZ, C. D.; BARROS, E. G. Genética - Fundamentos - Volume 1. Editora: Editora UFV, 2° Edição, 330p., 2003.

VIEIRA, J. A.; BASTIANI, V. I. M.; DONNA, E. Ensino com pesquisa nas aulas de ciências e biologia: algumas exigências. IX Congresso Nacional de Educação EDUCERE. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia. 26 a 29 de outubro de 2009.

WOOD-ROBINSON et al.. Genética y formación cientifica: resultados de un proyeto de investigación y sus implicaciones sobre los programas escolares y la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, v.16, n.1, p.43-61, 1998.

ZATZ, M. Genética: Escolhas que nossos avós não faziam. Editora: Globo Livros, 2018.

Published

2024-07-20

Issue

Section

Ciências Agrárias e da Terra